Logga in

Om Agera tillsammans

Agera tillsammans är ett utbildningsmaterial för elever i mellanstadiet och en konkretisering av skolans systematiska arbete för att förebygga kränkande behandling och trakasserier.

Vad är Agera tillsammans?

Agera Tillsammans är ett metodmaterial skapat av organisationen MÄN som består av 17 lektioner på 45 minuter. Lektionsserien är till för elever i mellanstadiet och är en konkretisering av skolans systematiska arbete för att förebygga kränkande behandling och trakasserier. Agera tillsammans är inspirerat av det våldsförebyggande programmet Mentors in Violence Prevention (MVP).

Målet med Agera tillsammans är att förebygga våld redan i ett tidigt skede. Med hjälp av metodmaterialet uppmuntras eleverna att reflektera kring och utmana stereotypa idéer om genusnormer, särskilt de normer som har en tydlig koppling till våld. Under lektionsserien får elever och pedagoger bredda sin syn på vad våld kan vara och hur en kan ingripa på ett tryggt och säkert sätt före, under och efter en våldshändelse.

Den första halvan av lektionsserien fokuserar på hur våld kan se ut, varför våld används och hur vi kan skapa förändring. Under den andra halvan får eleverna följa Alexander, Leila och Nor, som drabbas av kränkningar i skolan. Genom scenarioövningar får eleverna reflektera över hur de kan hjälpa dessa utsatta elever, och under rollspelsövningar får de sedan öva på dessa ingripanden samt prova på hur det kan kännas att ingripa.

Övergripande mål med lektionsserien

  • Öka elevernas kunskap om vad som kan uppfattas som våld och dess konsekvenser.
  • Möjliggöra reflektion kring genus, kamratskap, våld och åskådaringripande.
  • Skapa trygga samtalsrum där eleverna får tänka högt utan att få kommentarer.
  • Inspirera till att agera förebild genom att motivera eleverna att vilja hjälpa varandra.
  • Få eleverna att känna kraften i att göra saker tillsammans.

Efter att ni är färdiga med Agera tillsammans ska alla deltagare veta att inget ingripande är för litet – att alla kan göra något före, under och efter en situation där våld förekommer. Genom att våga agera tillsammans kan vi skapa förändring.

I materialet ingår även förslag på hur ni kan hålla arbetet levande efter lektionsserien genom till exempel trygghetsundersökningar, trygghetsvandringar och elevsamtal där ni kan fånga upp eventuella funderingar hos eleverna. Vi ger även förslag på hur ni kan integrera arbetet i den ordinarie undervisningen.

Hur får vi in Agera tillsammans i schemat?

Själva lektionsserien löper under minst 17 veckor och det behövs avsättas ca 90 min per lektion för genomförande och förberedelser. Vanligtvis fördelas lektionerna regelbundet över en eller två terminer.

Vissa skolor väljer också att slå ihop lektioner i temadagar eller som projekt. I vilket ämne programmet utförs varierar, en del skolor avsätter mentorstid, eller nyttjar tid av mer allmän karaktär som ”tematid”, ”lästimmar” eller ”studiepass”. Andra gör det som en kurs inom tiden elevens val eller låter det integreras inom SO-ämnen där MVP har tydlig koppling. Vissa skolor har även valt att lägga lektionerna utöver ordinarie schema på tid som annars skulle varit håltimme.

Hur implementeras Agera tillsammans i skolan?

Många som hör av sig till oss vill komma i gång fort med programmet, det tycker vi är kul, men samtidigt är det viktigt att ha i åtanke att det är ett längre åtagande som behöver förankras på flera håll i skolan och över tid.

Från det att ni påbörjar arbetet med Agera tillsammans till dess att ni genomfört den första lektionsserien med elever brukar det ta cirka 1–1,5 år. MÄN erbjuder ett paket som riktar sig till all personal, skolledning och genomförare, så att ni får bästa möjliga förutsättningar för att skapa ett långsiktigt och hållbart förändringsarbete med hjälp av Agera tillsammans.

Genom fördjupade utbildningar och handledning säkerställs även kvalitén på lektionsserien – allt för en lyckad implementering av arbetssättet. Vill ni veta mer, få aktuella prisuppgifter eller komma igång på er skola eller i er kommun, fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret här (klickbar länk) så kontaktar vi er.

 

Börja arbeta med Agera tillsammans

 

I vår rapport Att arbeta våldsförebyggande med skolan som nav, kan du läsa mer om MÄNs erfarenheter och kunskaper om att arbeta med skolan som nav i det våldsförebyggande arbetet. Ta del av rapporten svenska här (klickbar länk). Rapporten finns även översatt till engelska här (klickbar länk).

Kommuner som arbetar med MVP eller Agera Tillsammans

 

Arboga

Borgholm

Eskilstuna

Fagersta

Gotland

Gävle

Habo

Halmstad

Helsingborg

Håbo

Högsby

Höör

Järfälla

Jönköping

Kalmar

Karlskrona

Lessebo

Lindesberg

Lycksele

Mora

Norsjö

Nyköping

 

Nässjö

Orsa

Olofström

Perstorp

Ronneby

Sigtuna

Skellefteå

Sorsele

Stenungsund

Stockholm

Strängnäs

Sundbyberg

Söderhamn

Södertälje

Upplands Väsby

Vilhelmina

Västerås

Växjö

Åsele

Öckerö

Örebro

 

Mellan augusti 2018 och januari 2021 finansierades MÄNs arbete med våldsprevention för unga (inklusive metoderna MVP och Agera tillsammans) av stöd från Europeiska Unionens ”Rights, Equality and Citizenship Programme (2014-2020)” genom projektet Livscykeln. Digitaliseringen av metodmaterialet som ni ser framför er möjliggjordes genom denna finansiering. Läs mer om projektet i rapporten Att driva ett våldsförebyggande förändringsarbete för hela livet. Rapporten finns även översatt till engelska här.


Ageratillsammans.se använder sig av cookies. Läs mer i vår integritetspolicy.